Doelgroep
Alle leerlingen op De Strandwacht hebben meer begeleiding en aandacht nodig op school om tot ontwikkeling te komen. Bij een deel van onze leerlingen is er sprake van ADHD, een autismespectrumstoornis, hechtingsproblematiek of trauma. Op De Strandwacht is elk kind uniek. Op onze school heeft iedere leerling daarom zijn eigen ontwikkelingsplan. Hierin beschrijven we hoe het gaat in de klas, welke doelen we hebben gesteld en welke begeleiding we bieden. Het ontwikkelingsplan wordt twee keer per jaar met ouders besproken.
Leerlingen waarvoor het ZMOK-onderwijs de meest passende onderwijsvorm is, worden niet geplaatst op De Strandwacht. Dit geldt ook voor de leerlingen die onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun sterk internaliserende gerichte problematiek.
Kleine groepen en vier handen in de klas
Om iedere leerling goed te kunnen begeleiden zijn de onderbouwgroepen niet groter dan twaalf leerlingen. De groepen in de middenbouw zijn niet groter dan veertien leerlingen en de schoolverlatersgroepen tellen maximaal dertien leerlingen. Door de kleinere groep ervaren leerlingen minder prikkels en meer rust. We streven naar vier handen in de klas, vaak is dit een leerkracht en een onderwijsassistent of leraarondersteuner. Op deze manier is er extra tijd en ruimte om de leerlingen te ondersteunen en begeleiden, zowel op het gebied van leren als gedrag.
Structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid
Voor onze leerlingen zijn structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid belangrijk om tot leren te komen. Op De Strandwacht werken we onder andere met vaste routines, een zichtbaar dagprogramma en bereiden we onze leerlingen voor op veranderingen. Daarnaast hebben we duidelijke afspraken en regels, zodat onze leerlingen weten wat er van ze verwacht wordt. Ook hanteren we het ‘ik zeg wat ik doe, en doe wat ik zeg’-principe.
Begeleiding op sociaal-emotioneel gebied
Leerlingen op De Strandwacht krijgen extra begeleiding op het gebied van werkhouding, sociale omgang en emotieregulatie. Tijdens het werken in de klas kunnen kinderen gebruik maken van hulpmiddelen, zoals een koptelefoon, study buddy of afgeschermde werkplek. Daarnaast hebben we binnen en buiten elke klas een vaste plek waar leerlingen terecht kunnen wanneer zij gefrustreerd, boos of verdrietig zijn. Onze leerlingen worden op school uitgedaagd om contact met volwassenen en kinderen aan te gaan. We begeleiden hen hierin door sociale situaties te ondertitelen en leerlingen te ondersteunen bij het oplossen van moeilijke situaties. We gaan op de Strandwacht uit van een positieve insteek, zodat de leerlingen succeservaringen opdoen en meer zelfvertrouwen krijgen. Leerlingen worden gecomplimenteerd wanneer zij goede keuzes maken en zich aan de afspraken houden. Daarnaast wordt in de klas gewerkt met een groepsbeloningssysteem.
Werken en leren
Op De Strandwacht bieden we dezelfde lesstof aan als op het regulier onderwijs. Veel van onze leerlingen hebben naast gedragsproblematiek echter ook moeite met werkhouding, leren of hebben een periode onderwijs gemist. Op De Strandwacht krijgt elke leerling les op een niveau dat bij hen past. Door het onderwijsniveau af te stemmen op de leerling, is ons doel om het kind zoveel mogelijk te laten groeien binnen zijn of haar eigen mogelijkheden (‘eruit halen wat erin zit’). Daarnaast kunnen er aanpassingen gedaan worden op welke manier de stof wordt aangeboden. Zo kan een leerling behoefte hebben aan verlengde instructie, extra inoefening, een beperkte hoeveelheid verwerkingsstof of het gebruik van hulpmiddelen.
Activiteiten
Naast de reguliere lessen, bieden we op de locaties in Den Haag, Westland en op de Daghulp ook schoolactiviteiten aan, zoals een sportdag, een schoolreisje en uitjes naar het theater of een museum. Ouders worden ook een aantal keer per jaar uitgenodigd om langs te komen op kijkmomenten, bijvoorbeeld tijdens een thema-afsluiting of het zomerfeest.
Ondersteuningsteam
Naast de leerkracht en onderwijsassistent of leraar ondersteuner van de groep is er een groot ondersteuningsteam beschikbaar binnen de school. Elke groep werkt binnen het kernteam nauw samen met een gedragswetenschapper (orthopedagoog of psycholoog) en intern begeleider. Daarnaast heeft De Strandwacht de beschikking over logopedisten, fysiotherapeuten en wordt er (motorische) remedial-teaching gegeven. Daarnaast worden er door de gedragswetenschappers klassikale en groepstrainingen verzorgd, gericht op psycho-educatie, faalangst, emotieregulatie en sociale vaardigheden. Er wordt per leerling bekeken welke extra ondersteuning nodig is. De schoolmaatschappelijk werkster kan gezinnen ondersteunen bij opvoedvragen of samen met ouders zoeken naar passende ondersteuning of hulpverlening. Ook hebben we nauw contact met ouders en eventuele externe hulpverlening om de leerlingen de best passende ondersteuning te bieden op school.